Chipsy i fast foody znikną z reklam dla dzieci?

Reklamy chipsów i restauracji typu fast food mogą zniknąć z dziecięcych programów.
Reklamy chipsów i restauracji typu fast food mogą zniknąć z dziecięcych programów. fot. 123RF
Chodzi o reklamy emitowane w czasie programów dla dzieci. Bardzo możliwe, że w takich audycjach niedługo nie będzie można reklamować niezdrowej żywności. Chodzi o chipsy, gazowane napoje, słone przekąski i jedzenie typu fast food. Przyglądamy się projektowi nowelizacji ustawy w tej sprawie.

Jak jest teraz?
Obowiazująca w tej chwili ustawa mówi, że reklamy niezdrowej żywności "nie powinny" towarzyszyć programom telewizyjnym i radiowym dla dzieci. Określenie „nie powinny” nie oznacza „nie mogą” i nadawcy chętnie korzystają z tej furtki. Pisze o tym "Gazeta Polska Codziennie", w artykule "Chipsy i batony nie dla dzieci".



Co może się zmienić?
Zmiana przepisów jest potrzebna, bo obecna ustawa o radiofonii i telewizji nie rozstrzyga nie tylko tej, ale też wielu innych kwestii związanych z emisją reklam. Przygotowywany projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji zakazuje emisji spotów zachęcających do kupowania i spożywania słodyczy, słodzonych napojów, słonych przekąsek oraz fast foodu przed i w trakcie audycji skierowanych do widzów poniżej dwunastego roku życia.

Przykład ze Skandynawii i Wielkiej Brytanii
Na temat reklamowania niezdrowej żywności w programach dla dzieci dużo mówiło się w 2009 roku. Całkowitego zakazu takich reklam domagał się wtedy poseł PO, Jan Rzymełka. Pomysł posła polegał na tym, żeby zakazując emitowania takich reklam powstrzymać plagę otyłości i nadwagi wśród dzieci. Jako argument poseł podawał wtedy przykład podobnych zakazów, jakie obowiązują w krajach skandynawskich i na Wyspach Brytyjskich.

Moda na coś zdrowego
Zmiany idące w tym kierunku w Polsce można już zaobserwować. Już od jakiegoś czasu eksperci prognozują, że w przyszłym roku może zmaleć liczba sprzedawanych w naszym kraju chipsów. Z kolei Ewa Kopacz w swoim niedawnym expose zapowiedziała, że chipsy, słodycze i kolorowe napoje gazowane mogą niedługo zniknąć ze szkolnych sklepików.
Trwa ładowanie komentarzy...